Malujeme mandaly

15.10.2015 12:00

Naším prvním grafickým úkolem byla tvorba mandal. Mandala znamená kruh nebo dokonce magický kruh. Ačkoli toto slovo pochází z východu, samotná mandala je nadkulturním symbolem jednoty a rovnováhy vyskytující se ve všech dobách, kulturách i náboženstvích. Mandaly jsou staré jako lidstvo samo, což dokazuje i fakt, že nejstarší obrazce tohoto druhu se vyskytují už v paleolitu.

 Museli jsme vytvořit celkem tři různé mandaly. První pomocí online nástroje, ve kterém jsme vybrali mandalu a pouze ji vybarvili. Druhou jsme vytvořili pomocí programu Malování. Třetí mandalu jsme vytvořili na hodině výtvarné výchovy pomocí fixů a pastelek. Nejnáročnější byla tvorba v programu Malování, protože mi trvalo dlouho než jsem vymyslela motiv pro mou mandalu. Napřed jsem si podle šablony namalovala kruh a poté jsem začala střídat šablony kolečka a šestiúhelníku a nakonec doprostřed jsem namalovala ( opět pomocí šablony ) hvězdu. Na konci mého vytváření jsem mandalu vybarvila a uložila si jí do počítače. Nejlehčí bylo vytvořit mandalu pomocí webových stránek kde stačilo jenom zvolit jednu z několika možných druhů mandal, vymalovat ji a uložit. Vytváření mandaly na výtvarné výchově bylo zajímavé ale moc mě to nebavilo, nejprve jsme dostali papír přes který byla namalované "čáry" různě přes sebe apod. Potom jsme dostali průsvitný papír který jsme přiložili libovolně na papír s "čárami" a tužkou jsme "čáry" které prosvítali obtáhli. Vznikul nám jeden "dílek" mandaly který jsme si vystřihly, poté jsme dostali čtvrtku na kterou jsme si pomocí kružítka narýsovali kružnici a ten dílek jsme na ní přiložili a tužkou obtáhli pak jsme ten dílek otočili na druhou stranu zase jsme ho přiložili a obtáhli a takhle jsme to opakovali do té doby než nám vznikl vzor pro mandalu. Když nám tedy vznikl vzor, obtáhli jsme ho černým fixem a mandalu jsme vybarvili.

 

 

 

—————

Zpět